KakanjLive | Ponedjeljak, 21.10.2019. godine

Biblioteka-Poziv na Okrugli sto o pisanju

25.09.2019. - Gradska biblioteka Kakanj i UG ARMAGEDON Zenica, u okviru 5. međunarodnog književnog festivala “Pero Živodraga Živkovića“ organiziraju okrugli sto na temu: PISANJE – ili stečenost ili datost

bibliookruglistoU radu okruglog stola sudjeluju književnici iz regiona: Hrvatske, Srbije, Crne gore, Italije...

Program se održava u Gradskoj biblioteci Kakanj, 27. septembra, petak, sa početkom u 12,00 sati.

Pozivamo sve zainteresirane da učestvuju u radu okruglog stola i daju svoj doprinos na razrješenju pitanja koje okrugli sto problematizira. Objavljujemo i tekst Emira Sokolovića, književnika iz Zenice, koji je osnova za promišljanje svim sudionicima okruglog stola.

PISANJE – ili Stečenost ili datost

Koliko se god promišljalo o tome što je navedeno u naslovu iznalaze se nekonkretne opservacije o istom. Tada, u pojmovnom tumačenju, a koje je nerijetko u svezi s empatijom spram djela i autora, poseže se za deskripcijama, metaforama ili drugim stilskim figurama, a samo s ciljem da se autor ne obezvrijedi kod drugih, ni ne promišljajući koliko se takvim manevrima može obezvrijediti u vlastitim očima. Nerijetko najumnije je i ne prosloviti; ne ostaviti nikakvog traga iza sebe, štogod drugi očekivali. Oni koji imaju djelo nerijetko imaju i samosvijest o njegovom postojanju tako da nemaju potrebu za bilo što više osim samog djela. Naspram spomenutih koji imaju djelo, tu su i oni drugi nerijetko eruditi i vrsni poznavatelji materije, koji imaju sasvim jasno naučenu spoznaju o tome što je djelo i kako ga stvoriti. S obzirom da im je stvaralački čin stran, a koliko god zakonitosti unutar samog djela im bili znani, jedino autoritetom mogu pokušati nametnuti respekt drugih spram svojih „kreativnih“ realizacija.

I naravno da se prepoznaju najbučniji. Možda tako treba i biti. Ne očekuje se niti jedan odgovor; jednostavno – pitanje je introvertno i odgovora glasnog nema - odgovor se šuti.
Unutar izložene dileme kompromisno rješenje bi bilo „glasno“ promišljanje koje je jedno veliko zrcalo i vraća odgovore na upite dok i dalje se nijemo zuri u isto. Koliko li je pisanje stečenost ili datost?! Ukoliko se sagledava djelo (pa bilo i usmena predaja koju je nekada netko pribilježio i koja je potvrda autorskog postojanja) korijen je nužan i on ili jest ili nije. Zanatski segment je samo materijalizacija Kreacije uvježbavanjem i primjenom niza disciplina koje su neophodne da Kreacija dobije neizbježnu formu i potvrdi se, pritom realizirajući djelo astrološkom preciznošću.

Uz spomenuto, postoji osnov za unutarnje previranje i artikuliranje relacija koje baštinimo bez značenjske analize kazivanog pojma, već prihvaćanja unutar zapisanog (izrečenog) konteksta. Ne smije se zanemariti toliko pojmova koje smo značenjski usvojili i kojima se služimo, a da ih poznajemo isključivo intuitivno, te da smo odveć teško iste definirali na konkretan upit o njihovu decidiranom značenju. Stoga mnogi suvremeni autori imaju potrebu puno govoriti samo kako bi se što više približili onome o čemu kazuju. Malo tko bi nam to uspio donijeti čistim pojmovima, a da se zadrži artistički fon. I nanovo se prepoznaju najbučniji. Ti kaleidoskopski neobični igrokazi koji vode suštini zaslužuju biti oslobođeni; bez sugestija i htijenja bilo koje vrste. Ali na što bi R. M. Rilke rekao: „Učim gledati“. Da nije spomenutog Rilkeovog iskaza Pjesnik bi se razočarao.
A to ne želimo; zar ne?

KakanjLive

Nazad na naslovnicu Objavite na Facebook-u